Exposició permanent

A través d'un pròleg audiovisual inicial i 5 àmbits temàtics, el visitant descobreix el món de la pesca marítima al nostre territori. La clau de l'exposició permanent del Museu de la Pesca rau a trobar els orígens d'un món actiu i viu, com es pot comprovar en el moll pesquer del port de Palamós.

La realització del projecte museogràfic ha estat responsabilitat del despatx d'arquitectura Dani Freixes-Varis Arquitectes, empresa que compta amb gran reconeixement internacional en la realització de museus i exposicions. Dani Freixes ha estat guardonat amb el Premio Nacional de Diseño 2001.

Àmbits de l'exposició

Pròleg

Un vídeo de 8 munits revela al visitant que darrere un plat de peix hi ha una tècnica, uns sabers, un esforç i una llarga història per conèixer i compartir.

01. Què es pesca

Les espècies que es pesquen són només una part de la immensa diversitat biològica de la Mediterrània. Però no totes les espècies són iguals ni viuen allà mateix. L'home, a través dels anys, ha après on viuen i quins són els costums de les espècies més apreciades per capturar-les amb una gran diversitat d'ormeigs i tècniques.

02. On i des d'on es pesca

El fons del mar, com la superfície de la terra no és pla, està ple d'elevacions i depressions. No es pesca a qualsevol lloc, la mar és gran però els llocs de pesca són reduïts i ben delimitats. Els homes els coneixen i els tenen assenyalats com a "caladors". Per anar a pescar, cal també un espai a terra que funcioni com a referent: el port.

03. Qui és qui en el món de la pesca

Aquest àmbit presenten totes les professions i oficis auxiliars relacionats amb la pesca i la seva evolució al llarg del temps: el mestre d'aixa i el calafat, el mestre veler, el mecànic, el boter, el corder, les remendadores, les empreses de salaons, la comercialització del peix... i els pescadors.

04. Com es pescava i com es pesca

L'adaptació de l'ésser humà al medi ha fet evolucionar els sistemes de pesca. Es presenten des dels ormeigs més rudimentaris a les tècniques més sofisticades i modernes.

05. El futur

Després de conèixer el passat i el present del sector pesquer, el darrer àmbit fa reflexionar sobre quins són els reptes i els escenaris de futur de la pesca marítima.

Horaris d'obertura de l'exposició permanent

D’octubre a abril

De dimarts a divendres: de 10 a 13.30 h i de 15 a 19 h
Caps de setmana i festius: de 10 a 14 h i de 16 a 19h.
Tancat els dies 1 i 6 de gener i 25 i 26 de desembre.

Maig, juny i setembre

De dilluns a divendres: de 10 a 13.30 h i de 15 a 19 h
Caps de setmana i festius: de 10 a 14 h i de 16 a 19h

Juliol i agost

De dilluns a diumenge de 10 a 21 h

L'edifici del Tinglado

Edifici del Tinglado al port de Palamós. Museu de la Pesca

L'edifici que acull actualment el Museu de la Pesca es va projectar l'any 1935, com a magatzem portuari i lloc per a la subhasta del peix. L'immoble va ser destruït el 13 d'octubre de 1937 en un bombardeig durant la Guerra Civil.

L'any 1944, va ser reconstruït i, en poc temps, la silueta voluminosa del tinglado, finalitzada per l'elegant coberta de dos aiguavessos, va passar a formar part del paisatge quotidià i sentimental dels palamosins.

L'edifici va tenir funcions diverses: serveis relacionats amb el tràfic comercial i usat com a magatzem d'arts de pesca. L'any 1999, Ports de la Generalitat va cedir l'immoble a l'Ajuntament de Palamós per destinar-lo a usos museístics. Aquest va ser el pas necessari per poder restaurar-lo i convertir-lo en la seu actual del Museu de la Pesca.

El nou espai cultural obria les seves portes al públic el 14 de setembre de 2002. Des d'aleshores, acull l'exposició permanent, mostres temporals i promou conferències, tertúlies, jornades i publicacions vinculades a la difusió del patrimoni social, tècnic, històric i natural relacionat amb el món pesquer.