Notes per a un manual de la pesca a l'Emporda. 1928. Francesc de Villanueva

Francesc de Villanueva va ser un estiuejant de Cadaqués enamorat de l’Empordà, gran observador i etnògraf apassionat de la vida i treball dels pescadors empordanesos. El 1927, sota la influència de la recentment publicada “La pesca a Catalunya” d’Emerencià Roig, recorregué el territori i redactà unes boniques notes sobre l’activitat pesquera on deixà descrites amb detall les tècniques, els ormeigs, el vocabulari i la idiosincràsia de la gent de mar entre l’Escala i el Cap de Creus.

Aquest manuscrit restà oblidat fins que l’investigador Pep Vila el descobrí entre el fons documental de Firmo Ferrer, cronista de Cadaqués. La transcendència del document va promoure un treball conjunt de  filòlegs, arxivers i historiadors que ha desembocat ara en una nova publicació del Museu de la Pesca. L'obra té l'objectiu conèixer una mica més la pesca i els pescadors d'inicis de segle XX a Catalunya, fer aflorar el ric vocabulari de l’ofici, repassar l’apassionant història del manuscrit – amb dues versions conegudes – i posar una mica de llum en la biografia d’un autor gairebé desconegut, el barceloní d’arrels empordaneses i vinculat a l’Escala Francesc de Villanueva; tot, en el context de l’Empordà marítim de finals de la dècada de 1920.

Sota el títol “Notes per a un manual de la pesca a l’Empordà, 1928”, en aquest llibre publicat dins de la col·lecció “Promediterrània” participen Enric Prat, Pep Vila, Lurdes Boix i Alfons Garrido. Les seves pàgines inclouen la transcripció anotada i comentada del manuscrit original i uns estudis de contextualització del territori, l’activitat pesquera i l’autor.

L’edició corre a càrrec a la Fundació Promediterrània, amb la col·laboració de la Càtedra d’Estudis Marítims de la Universitat de Girona i sota la coordinació de Documare: Centre de Documentació de la Pesca i el Mar. La seva publicació ha estat possible gràcies a un ajut del Fons Europeu Marítim i de la Pesca concedit pel GALP Costa Brava en la convocatòria 2020.

La presentació del llibre, prevista pel mes de novembre de 2020, s’ha posposat a l’espera que la situació de la pandèmia permeti fer-ho amb total seguretat. Ja es pot adquirir a la llibreria del Museu de la Pesc a un preu de 10 €.

compromis qualiat turistica     producte emporda     Costa Brava Convention Bureau    convention bureau     TripAdvisor    logo canal super3    super3 vermell