cuina barca projecteLa cuina del peix que mengem avui als restaurants, és originària de la cuina tradicional dels pescadors? Quins són els fonaments de la cuina de bord, la que elaboraven els pescadors quan estaven en mar? Com ha evolucionat aquesta cuina popular? Com es conserva? Són alguna de les preguntes que respon el projecte de recerca engegat per la Fundació Promediterrània.

Sota el títol "Els orígens de l'oferta restauradora de peix a la comarca del Baix Empordà: la cuina dels pescadors" es recupera la cuina tradicional que els pescadors elaboraven a les embarcacions de pesca i transmesa a les llars per les dones i els seus descendents.

Bona part de l'oferta de peix a restaurants i tavernes de la Costa Brava utilitza el terme "tradicional" per dotar de valor afegit i autenticitat els plats de peix i marisc de les seves cartes. Però el coneixement sobre la "gastronomia marinera", especialment la procedent del llegat social i cultural del col·lectiu pesquer, que li atorga el valor tradicional, és encara deficient. És probable que s'estigui oferint un producte "tradicional" que en realitat no ho és.

La cuina originària dels pescadors no es concentra només a les barques, sinó en les llars particulars dels últims ranxers o dels descendents d'aquells que antigament cuinaven a bord de la barca. La recuperació de la tradició gastronòmica pesquera a través de l'anàlisi del seu estat i la seva vinculació amb el sector de la restauració professional permetrà distingir millor la tipologia d'oferta i evitar fraus als consumidors.